In Maastricht wordt hard gewerkt aan jouw bestelling. Om het wachten wat leuker te maken kun je hier lezen hoe werken tot stand komen en wat het verhaal is achter De Glazerij.
Je bestelling is bijna klaar
Achter De Glazerij: van misdienaar tot glazenier.
Tradities
In het zuiden van Limburg leven oude tradities door.
De warme bakker bezorgt brood aan huis, kinderen leren een muziekinstrument spelen bij de harmonie en jongeren worden nog misdienaar.
Ik was één van hen. Op zaterdagen stond ik om half 6 op om naar de bakker te lopen, de bestelbus te vullen en langs de huizen te rijden om 'brood te venten'.
Gestaar
Kerken zaten nog vol.
Met 40 gulden op zak en een vlaai (vloai zeggen wij) liep ik 's avonds naar huis. De vlaai gaf ik aan mijn ouders en op tafel stond een bord wortelenstamppot met een gehaktbal klaar. Snel eten en door naar de sacristie van de kerk. Een toog aandoen en de mis dienen.
Moe van het 'brood venten' staarde ik naar boven. Nooit begreep ik hoe die glas-in-lood ramen gemaakt werden. Tot vijf jaar geleden. Ik ging in de leer bij een meester en leerde alles over glas-in-lood. Niet veel later zag De Glazerij het licht.
/ Guido Dilweg
In De Glazerij worden drie technieken van het glazeniers-ambacht toegepast.
Alle technieken kort uitgelegd
1. Brandschilderen
Een tijdrovend en aandachtig werk. Bij het brandschilder proces dienen temperaturen behaald te worden van 600 – 650° Celsius.
Het proces omvat verschillende stappen. Als eerste worden de contouren aangebracht. Verfpoeder wordt gemengd met azijn en Arabische gom. Het glas gaat een nacht de oven in. Hierna wordt het uitdagend.
Een laag verfpoeder, gemengd met water, wordt aangebracht op het glas: grisaille. Het water verdampt en poeder blijft achter. Met kwasten wordt de verf weggehaald die niet gewenst is, zo blijven er er schaduwen of kleuren achter op het raam.
Na elke laag gaat het glas de oven in. Door de behaalde temperatuur wordt het glas zacht en kan de verf door de oppervlakte van het glas dringen.
2. Tiffany-techniek
Glas wordt gesneden op basis van een ontwerp. Hierna wordt het glas geslepen, waarna het bewerkt zal worden met koperfolie. De tiffany-techniek. Stukken glas met koperfolie worden op basis van het ontwerp op een groot werkblad gelegd en aan elkaar gezet met tin. Daarna krijgt het werk een blikken rand, ten behoeve van de stevigheid. Uiteindelijk wordt het nog bewerkt met anti-oxidant, glimmen maar!
3. Glas-in-lood
Op basis van een ontwerp wordt een sjabloon op ware grootte getekend. Het glas wordt gesneden en past één op één op het sjabloon. Het glas wordt in een H-profiel lood geslagen en wordt steeds per stuk glas vastgezet met spijkers. Het lood wordt dichtgevouwen en gesoldeerd.
De achterkant wordt niet direct dichtgevouwen, maar krijgt kit onder de loodranden. Dit zorgt voor extra stevigheid én zorgt ervoor dat het raam wind- en waterdicht zal worden. Hierna wordt het goed gepoetst met beukenzaagsel en wordt het in het kozijn gezet. Het glas overleeft ons mensenleven.
Vol van glazernij
Dit mag je verwachten.
Zelf eens achter de werkbank staan?
Eén van de redenen waarom er minder glazeniers zijn, is omdat de kerken minder vaak gerestaureerd hoeven te worden. Het vak delen we graag, daarom kun jij zelf eens ervaren hoe het eraan toe gaat achter de werkbank?
Elke maand verzorg ik workshops, waarin je in één dagdeel alles leert over het vak. En na afloop van de workshop, loop je zo Maastricht in!
A few times only
Glas-in-loaded-with-tunes.
Voor vriendengroepen van 4 tot 6 personen, een besloten workshop in de avond van 18.30 tot 22.30u. Knusse vibes met op de achtergrond majestueuze tunes. Bourgondisch goed verzorgd voor een fijne avond samen.